17.2.05

Kolmas dieettipäivä menossa

Siis lankadieettiä
Dieetti innoitti myös Kirstin tekemään oman blogin
Omat saavutukseni lankavaraston tuhoamisessa eivät ole kummoisia, kahta huivia olen aloittanut. Paremmin sujuu "tikapuulangasta" neulottava huivi. Lanka on peräisin Tallinnasta ja kopio Online Linie Flair-langasta, jonka kuva löytyy esim. täältä. Lankani taitaa olla väri nro 6. Idea huiviin on AnneV:ltä, jonka tästä langasta neuloman huivin näin viime kesänä Tampereen tapaamisessa. Hänen ohjeiden mukaan hankin nro 12 puikot ja päättelin, että huivin leveydeksi riittää 25 silmukkaa. Neulon helmineuletta, vaikka ei se mihinkään näy. Yhtä hyvin voisi neuloa pelkkää oikeaa. Lanka itsessään on tosi hauskan näköistä ja harvana verkkona sen kauneus pääsee oikeuksiinsa. Aleksin hoitotäti ihastui huiviin heti, hänen mielestä se näytti äkkiä katsottuna nyplätyltä pitsiltä. Huivia on valmiina ehkä parikymmentä senttiä, alla olevassa kuvassa on se pätkä, jonka ehdin neuloa ekana dieettipäivänä.



Toinen aloittamani huivi on Pompei-nimisestä langasta. Ostin langan kirpparilta ihan sen koostumuksen vuoksi 40 % puuvillaa 40 % villaa ja 20 % pellavaa. Tästä on tarkoitus tulla Fifi-sovellutus, mutta alku ei ole sujunut hyvin. Ajattelin tehdä pitkän mallisen huivin ja laskin silmukat mielestäni tarkkaan. Mutta, mutta... laskut eivät täsmää ja välillä huivin ilmestyy jostakin salaperäisesti ylimääräisiä silmukoita ja välillä niitä taas katoaa. Jos jaksan keskittyä, niin tästä varmaan tulee ihan kivan näköinen huivi, mutta nyt ei sen neulominen huvita yhtään. Työmatkojen ajaksi tarvisin jonkun helpon työn, mutta tämä Fifi-sovellutus ei sitä ole. Muutamia Vaaka-tilkkuja olen virkannut työmatkojen aikana valmiiksi, mutta virkkaamalla kulutettujen lankojen grammamäärää ei hyväksytä lankalaihikseen ja siksikin pitäisi keksiä muuta hommaa bussiin ;)

7 kommenttia:

AnneV kirjoitti...

Ohhoh, minähän alan olla kuuluisa. Jo kolmas blogi tänään, missä on linkki meitsille. Kiva. The more, the merrier.

Eiku piti vaan kysyä, oletko mukana Novitan klubissa? Siellä joku kyselee lankakauppavinkkejä Pietariin; osaisitko auttaa? Etkös sinä siellä piipahtele?

Mari kirjoitti...

Ööh, uskallanko/osaanko ollenkaan julkkikselle vastata... Eikun se neulomasi huivi todellakin jäi mieleeni ja ihan sen takia ostin tuota lankaa. Nyt ainoastaan harmittaa se, etten silloin ostanut sitä enempää.
Novitan klubiin en ainakaan vielä kuulu enkä kyllä osaisi neuvoa Pietarin lankakauppojakaan. Mun shoppailut Venäjän puolella ovat tapahtuneet yleensä ihan tuossa rajan pinnassa :) Pietarissa olen ehtinyt katsella vain turistikrääsää ja sekin oli niin kallista, että ostamatta jäi.

AnneV kirjoitti...

Hahhah. No tää mun "kuuluisuus" on lähinnä sarjastamme kunnia meni mutta maine kasvoi. Olen varoittava esimerkki lankavaraston riistäytymisestä käsistä.

Mutta asiaan. Jaa... mistähän mä sen Pietarin olen keksinyt, tai siis se on sit varmaan ollut joku muu. Mä muistin, että olisit maininnut kaikki kolme eli Viipurin, Pietarin ja Sortavalan. Noh, ei se mitään, pääasia että asia tuli selväksi. (Enkä minäkään tiedä siitä klubiin kuulumisesta, on luvalla sanoen outoa touhua. Kyllä ihmeitä saa tapahtua, että jatkan jäsenyyttä. Tai siis miten mä sitä jatkan, jos Novita on sen itse katkaissut?)

Mari kirjoitti...

Heh, olet sä ainakin jonkin tason nettikuuluisuus :) Ja mä voin ylpeillä, että olen nähnyt sut ihan livenä ;)
Joopa joo, Viipurin ja Sortavalankin lankakauppoja tietäisin, mutta kauempana idässä olevia lankakauppoja en tiedä, vaikka olen siellä käynyt. Turistikierroksiin kun ei lankakaupat kuulu ja kielitaito ei riitä niiden paikallistamiseen.

Ziina kirjoitti...

kuinka leveä tuosta huivista tulee sillä silmukkamäärällä jolla sitä nyt teet?

Mari kirjoitti...

Tuo lanka venyy ja vanuu joka suuntaan eli tarkkoja mittoja on hankala antaa. Vähän levitettynä se on 30-40 cm, mutta "lepotilassa" kapea soiro.

MysteryKnitter kirjoitti...

No nyt on pakko tulla tännekin sotkemaan soppaa ja kommentoimaan. Upeita neuleita! Siis aivan upeita! Ja se pitsihuivikin...waude! En voi kuin sanoa BRAVO ja WELL DONE.